Zielona energia na drogach, czyli co musisz wiedzieć o samochodach elektrycznych

Jak kontrolować czas dostawy towaru
Jak kontrolować czas dostawy towaru
4 czerwca 2020
Czym jest car-sharing i jak z niego korzystać
Czym jest „car-sharing” i jak z niego korzystać
18 czerwca 2020

Zielona energia na drogach, czyli co musisz wiedzieć o samochodach elektrycznych

Zielona energia na drogach, czyli co musisz wiedzieć o samochodach elektrycznych

Zielona energia na drogach, czyli co musisz wiedzieć o samochodach elektrycznych

Tylko w Europie klienci mają do dyspozycji ponad 50 modeli „elektryków”. Na rynku są też nowe e- ciężarówki oraz popularne w wielkich aglomeracjach elektryczne rowery, hulajnogi oraz skutery. Sprawdź, jakie perspektywy i wyzwania stoją przed zieloną branżą automotive?

Zielone inwestycje w czasach kryzysu

Przemysł motoryzacyjny zmaga się obecnie ze sporym spowolnieniem wywołanym skutkami pandemii Covid-19. Wielu ekspertów postuluje, aby środki przeznaczone na wsparcie motoryzacji, trafiły do sektora aut bezemisyjnych. Jest to zgodne z polityką Unii Europejskiej, która dąży do obniżenia produkcji CO2. Ostatni rok był przełomowym, jeśli chodzi o wydatki na elektromobilność w UE, które wzrosły aż o 19 razy w porównaniu do 2018 roku i wyniosły 60 mld euro. Kolejne znaczące inwestycje w sektorze aut elektrycznych w Europie będą realizowane także w tym roku. Największe — na kwotę 40 mld euro- w Niemczech. Pod Berlinem powstaje ogromna fabryka Tesli, amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych. W nowe modele „elektryków” zainwestuje również VW w Czechach — na kwotę ponad 6 mld euro. Włoski Fiat planuje w tym obszarze przedsięwzięcia szacowane na 1,75 miliarda euro, a Opel w Hiszpanii – na 300 milionów euro. W Polsce natomiast największy projekt, bo opiewający na 2,8 mld euro, realizuje koreańska fabryka akumulatorów LG Chem. Dla rozwoju jednak ekologicznej motoryzacji kluczowa jest infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych.

Ładowanie energią kosztuje

Wymóg uruchomienia określonej liczby szybkich punktów ładowania samochodów elektrycznych na kraje członkowskie nałożyła Unia Europejska. Polska do końca 2020 roku powinna ich mieć 400, ale już udało się otworzyć 483 punktów. Rozwój nie jest jednak równomierny w całym kraju. Najwięcej takich punktów jest przy głównych trasach. Pionierem wśród miast są natomiast Katowice, gdzie funkcjonuje 115 punktów. Kierowców zaczyna jednak martwić nie liczba stacji, ale opłaty za korzystanie z nich, które wprowadzają kolejni operatorzy. Za półszybkie ładowanie elektryków trzeba zapłacić 1-1,20 zł/kWh np. na stacjach Green Way, EV+ czy Elocity. Natomiast na wydajniejszych stacjach DC cena jest wyższa. Sięga obecnie od 1,60 do 2,20 zł/kWh. Auta miejskie i kompaktowe zużywają ok. 18 kWh/100 km, ale już na autostradach potrzebują więcej prądu, bo 25 kWh/100 km. To może oznaczać, że koszt przejazdu 100 km autostradą wyniesie nawet 55 zł.

Ekologiczne atuty e-samochodów

Za autami elektrycznymi i przywilejami dla ich posiadaczy, np. darmowym parkowaniem na miejskich parkingach, mają przemawiać przede wszystkim korzyści, jakie odnosi środowisko. Dzięki ich używaniu spada emisja CO2, co wpływa na poprawę jakości powietrza oraz poziomu zdrowia mieszkańców. Dlatego też istotne znaczenie odgrywają inwestycje w tzw. e-ciężarówki. Tradycyjne pojazdy ciężarowe odpowiadają bowiem za 22% emisji CO2. Elektryczne nie emitują natomiast spalin i generują mniej hałasu. Pilotażowy program produkcji takich aut prowadzi m.in. szwedzki koncern. Jego dwa modele Volvo FL Electric oraz Volvo FE Electric są całkowicie elektryczne. W przyszłości mają służyć m.in. do wywozu odpadów w miastach. Jednak, aby przedsiębiorcy zdecydowali się na e-ciężarówki, potrzebna jest lepiej rozwinięta sieć stacji ich ładowania, zarówno przy autostradach, jak i w miejskich stacjach dystrybucji. Powstanie ich może wyegzekwować Unia Europejska w ramach realizacji dyrektywy dotyczącej rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFID).

Szybkie, miejskie tempo

Transport ekologiczny ma także miejską odsłonę w postaci coraz bardziej popularnych elektrycznych hulajnóg, deskorolek i urządzeń samopoziomujących. Polska firma blinkee.city, która wypożycza skutery i rowery elektryczne w prawie 30 miastach w kraju i niektórych stolicach europejskich, jak Budapeszt i Sztokholm, odnosi duże sukcesy. Trafiła nawet na prestiżową listę Lufthansa Innovation Hub — najbardziej nowatorskich przedsięwzięć na świecie w zakresie transportu. Oszczędność czasu i ekologia to główne trendy nie tylko w ruchu miejskim, ale i w światowych łańcuchach dostaw. To one wyznaczają dziś kierunek rozwoju mobilności elektrycznej.