Transport na Wschód – dlaczego ciężko znaleźć kierowców?

Ładowanie na kubiki czyli m3 co to jest
Ładowanie na kubiki, czyli m3 – co to jest?
8 maja 2019

Transport na Wschód – dlaczego ciężko znaleźć kierowców?

Transport na Wschód – dlaczego ciężko znaleźć kierowców

Transport na Wschód – dlaczego ciężko znaleźć kierowców

Polskie firmy transportowe obsługują wiele kierunków w ramach przewozów krajowych oraz międzynarodowych. Wśród nich znajdują się także trasy prowadzące na Wschód, a mianowicie do Rosji, Ukrainy, na Białoruś oraz do jeszcze dalszych krajów. Niestety, firmy często mają trudności ze znalezieniem kierowców, którzy chcą podróżować do tych państw.

Według ekspertów, chociaż polskie firmy prowadzą ścisłą współpracę z krajami Europy Zachodniej, to jednak Wschód jest dla nich największym rynkiem zbytu. Wschodnie kraje, w tym Rosja, Ukraina oraz Białoruś są bardzo chłonne i zgłaszają ciągłe zapotrzebowanie na nowe towary.

Na drodze rozwoju polskiego biznesu stoi jednak znaczna przeszkoda. To transport. Nie każda firma transportowa świadczy usługi związane z przewozami na Wschód Europy. Wynika to przede wszystkim ze znacznych utrudnień oraz niebezpieczeństw, z jakimi związane są takie właśnie przewozy.

Dlaczego firmy transportowe posiadają trudności z transportem na Wschód? Zapraszamy do lektury naszego artykułu!

Problemy z transportem na wschód Europy

Europejski rynek jest znacznie bardziej atrakcyjny dla polskich przedsiębiorstw transportowych. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj przede wszystkim brak skomplikowanych procedur, które wynikają z otwarcia granic oraz niestosowania przepisów celnych. Zatem ciężarówka z Polski może dojechać bez żadnych kontroli granicznych aż na sam Zachód Europy, na przykład do Portugalii, Hiszpanii.

Sprawa wygląda jednak o wiele inaczej, wtedy, gdy chodzi o przewozy na Wschód. Z jakimi wyzwaniami spotykają się wtedy firmy transportowe?

Wśród głównych problemów związanych z transportem do krajów Europy Wschodniej znajdują się:

  • problemy z odprawą oraz cłami
  • niestabilna sytuacja polityczna
  • większe ryzyko kradzieży i uszkodzeń ładunków
  • złożona biurokracja

Z krajami Europy wschodniej nie łączą nas takie same umowy, jak w ramach Unii Europejskiej oraz strefy Schengen. W związku z tym prowadzenie transportu do krajów Wschodu wymaga złożonej koordynacji, co związane jest przede wszystkim z kwestiami celnymi oraz odprawami ładunków. Aby uporać się z tymi obowiązkami, firmy transportowe zakładają własne agencje celne, co pozwala im na sprawniejszą realizację obowiązków. Niestety, pociąga to także za sobą dodatkowe koszty.

Jednak nie jest to jedyny problem związany z transportem na Wschód. Dodatkowo pojawia się także kwestia niestabilności sytuacji politycznej. Warto zaznaczyć, że de facto Ukraina nadal jest krajem, w którym odbywają się działania wojenne. Ma to zatem przełożenie na obniżone bezpieczeństwo transportu.

Ponadto, w przypadku transportu na Wschód zwiększa się ryzyko kradzieży ładunków. W niektórych miastach działają szajki, które specjalizują się w okradaniu samochodów ciężarowych. W związku z tym przy takim transporcie zaleca się wykupienie dodatkowego ubezpieczenia ładunku od kradzieży.

Wyzwaniem mogą być także drogi, które są niewystarczająco dobrze przygotowane do zapewnienia bezpieczeństwa dowozu. Samochody psują się tam częściej, a uzyskanie pomocy nie zawsze jest takie proste, jak w przypadku krajów Europy Zachodniej.

Nie bez znaczenia pozostaje także złożona biurokracja. Narzekają na nią przede wszystkim ci przewoźnicy, którzy wyjeżdżają do Ukrainy. Konieczne jest wtedy przedstawienie wszystkich wymaganych pozwoleń oraz pozostałych dokumentów – faktur, specyfikacji. Wprawdzie w ostatnim czasie usprawniono procedury związane z transportem drobnicowym, lecz nadal standardowe oczekiwanie na granicy wynosi 1-2 dni.

Coraz mniej kierowców chce jeździć do krajów Wschodu

Wobec tego firmy transportowe borykają się z wieloma problemami dotyczącymi przejazdów do krajów Europy Zachodniej. Dodatkowym wyzwaniem jest brak kierowców, którzy nie chcą przyjmować takich zleceń.

Główną przyczyną takiego stanu rzeczy są wykazane powyżej powody. Kierowcy jeżdżący na trasach do Europy Zachodniej mogą wykonywać swoje obowiązki znacznie wygodniej, łatwiej, bez tak dużego ryzyka jak w przypadku wyjazdów do Rosji, Ukrainy czy też na Białoruś.

Na takie zlecenia decydują się tylko nieliczni kierowcy, którzy oczekują wtedy także dodatkowej gratyfikacji, co przekłada się na wyższy koszt transportu. Dla niektórych jednak nawet obietnica lepszej wypłaty nie jest wystarczająca do tego, aby dojeżdżać z towarami do krajów wschodnich.

Warto wybrać specjalistyczną firmę organizującą transport na Wschód

Oczywiście, powyższe problemy nie oznaczają, że z Polski nie można zlecić transportu do krajów Europy Wschodniej. W takim przypadku konieczne jest wybranie odpowiedniego spedytora, który będzie mógł kompleksowo zająć się tego rodzaju obsługą.

Firmy te dysponują nie tylko właściwym zapleczem – flotą transportową, lecz również zatrudniają kierowców znających specyfikę transportu drogowego w krajach Wschodu. Dodatkowo, zapewniają one kompleksową obsługę związaną z tego typu przewozami, w tym transportem drobnicowym. Dbają o odpowiednie formalności, posiadają własne agencje celne, aby zapewnić swoim klientom pełną, profesjonalną obsługę w tym zakresie.