Transport kontenerowy z Azji. Kubiki, czyli metry sześcienne

Transport aut z USA kontener czy roll on-roll off
Transport aut z USA – kontener czy roll on-roll off?
28 stycznia 2020
Transport nietypowy – maszyny na niskopodwoziówce
Transport nietypowy – maszyny na niskopodwoziówce
18 lutego 2020

Transport kontenerowy z Azji. Kubiki, czyli metry sześcienne

Transport kontenerowy z Azji - Kubiki czyli metry sześcienne

Transport kontenerowy z Azji - Kubiki czyli metry sześcienne

Zdecydowana większość ładunków importowanych z Azji dostarczanych jest z wykorzystaniem kontenerów. Koszty związane z transportem szacowane są wtedy głównie na podstawie objętości ładunków wyrażanej w kubikach – metrach sześciennych.

Coraz więcej przedsiębiorców wybiera import towarów z Azji. Decydują tu przede wszystkim względy niskich kosztów, a także szerokiej dostępności różnego rodzaju towarów, które znajdują się na azjatyckich rynkach, w tym głównie na rynku chińskim.

Aby import towarów z Chin był opłacalny, konieczny jest także wybór odpowiedniej metody transportu. Jakie środki transportu dominują w przypadku transportu z Chin? W jaki sposób wylicza się koszty tego typu usługi? Zachęcamy do sprawdzenia razem z nami!

Transport z Chin – środki transportu

Codziennie na trasy z Chin do Polski wyrusza wiele nowych ładunków. Docierają one do naszego kraju z wykorzystaniem różnych metod transportowych.

W związku z dużą odległością pomiędzy Polską oraz Chinami na tych trasach stosuje się przede wszystkim:

  • transport morski
  • transport kolejowy
  • transport lotniczy

Z powyższych typów transportu największym zainteresowaniem cieszy się ten morski. Fracht morski dociera do Europy w około miesiąc. Rosnącym powodzeniem wyróżnia się także transport kolejowy. To głównie zasługa tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku, który połączył chińskie miejscowości z Polską. Dostawa produktów kolejami jest szybsza niż drogą morską, a przy tym wyróżnia się przystępnymi cenami.

W przypadku każdego środka transportu na trasach między Chinami a Polską stosuje się transport kontenerowy, czyli ładunki umieszczane są w kontenerach. Wyjątkiem jest transport ponadgabarytowy, który wymaga indywidualnego planowania.

Transport kontenerowy z Chin

Kontenery są popularnym sposobem transportu ładunków na znaczne odległości. Kontenery to metalowe skrzynie, w których przewozi się odpowiednio opakowanie ładunki, na przykład w skrzyniach, paczkach, workach, na paletach.

Zastosowanie ujednoliconych kontenerów powoduje, że transport ten jest szybszy i sprawniejszy. Dodatkowo, kontenery dobrze zabezpieczają umieszczane w nich ładunki. Poza standardowymi kontenerami stosuje się także kontenery specjalne, na przykład o podwyższonej wysokości, z agregatami do kontrolowania temperatury, kontenery wentylowane, kontenery cysterny i inne.

W transporcie kontenerowym stosuje się dwa oznaczenia:

  • FCL (Full Container Load) – transport całokontenerowy, co oznacza, że cały kontener używany jest przez jednego zamawiającego
  • LCL (Less Container Load) – towary zamawiającego nie zajmują całego kontenera, dlatego też konsolidowane są one z innymi ładunkami pozostałych zamawiających, LCL stosowany jest głównie przy transporcie drobnicowym

Kontenery są także powszechnie stosowane przy transporcie z Azji. Są one wykorzystywane przy transporcie morskim oraz kolejowym. W ten sposób przewozi się stamtąd zdecydowaną większość ładunków.

Do transportu kontenerowego stosowane są kontenery w dwóch popularnych wymiarach:

  • kontenery 20 stóp
  • kontenery 40 stóp

Kontenery 20-stopowe nazywane są także kontenerami 1C według norm ISO. Ich kubatura wewnętrzna to 30 metrów sześciennych, czyli kubików.

Kontenery 40-stopowe nazywane są także kontenerami 1A. W ich przypadku kubatura wewnętrzna to 61,4 metrów sześciennych – kubików.

Dobór odpowiedniego rodzaju kontenera jest zależny przede wszystkim od przechowywanego w nim ładunku.

Najniższe koszty związane są z transportem w kontenerach 40-stopowych i to właśnie on są najbardziej popularne. Wybierając taką metodę transportu dla LCL, trzeba jednak pamiętać, że czas transportu może wydłużyć się o czas przeładunku.

Większe koszty to transport mniejszym kontenerem w opcji FCL – wtedy nie dochodzi czas przeładunku, dlatego też towary mogą być u klienta w krótszym czasie. Oczywiście, gdy ładunek jest większy i zajmuje cały kontener 40-stopowy, oszczędności będą najwyższe.

Czym jest CBM?

Przy kalkulacji kosztów związanych z transportem kontenerowym z Chin stosuje się jednostkę CBM. To nic innego jako metry sześcienne, czyli kubiki. CBM tłumaczy się wtedy jako Cubic Meter.

Przy wyliczeniu CBM stosuje się prosty wzór na objętość ładunku, czyli mnoży się jego długość, wysokość oraz szerokość.

W celu kalkulacji ilości kubików danego ładunku można posłużyć się również specjalnymi kalkulatorami, na przykład pod adresem: https://www.cbmcalculator.com/.

Aby obliczyć ilość metrów sześciennych ładunków, do kalkulatora należy wpisać poniższe dane:

  • długość
  • wysokość
  • szerokość
  • wagę ładunku
  • liczbę ładunków

Kalkulator może następnie automatycznie podliczyć liczbę kubików dla określonych ładunków transportowanych drogą morską lub lotniczą oraz wskazać potrzebną liczbę kontenerów.

Uwaga! Warto pamiętać o tym, że w przypadku ładunków o dużym ciężarze spedytor może zastosować naliczenie kosztów na podstawie ciężaru. Stosowane są wtedy tony frachtowe.

Reasumując, przy transporcie morskim oraz kolejowym z Chin najczęściej wykorzystywany jest transport kontenerowy. Koszty tego typu transportu szacuje się wtedy głównie na bazie objętości ładunków, czyli ich kubików – metrów sześciennych.