Przepisy odnośnie opon i wyposażenia aut w Europie co wymagane i gdzie
Przepisy odnośnie opon i wyposażenia aut w Europie – co wymagane i gdzie?
28 sierpnia 2019
Słownik Incoterms
Słownik Incoterms
18 września 2019
Taryfy opłat drogowych w Europie

Taryfy opłat drogowych w Europie

Państwa europejskie stosują różne taryfy opłat drogowych dla przewoźników. Jak opłaca się przejazdy drogami w Europie? Z jakimi kosztami należy się wówczas liczyć? Zapraszamy do sprawdzenia!

W zdecydowanej większości państw Unii Europejskiej oraz innych krajów Europy obowiązują opłaty za przejazdy autostradami oraz drogami szybkiego ruchu. Ponoszą je zarówno kierowcy samochodów osobowych, jak również samochodów dostawczych i ciężarowych.

Państwa stosują różne taryfy, a także różne metody pobierania opłat. Przyjrzyjmy się bliżej tym kwestiom.

Taryfy za przejazdy drogami w Europie

Każdy kraj posiada swoje własne taryfy, według których rozlicza przejazdy drogami. Przedsiębiorstwa transportowe biorą je pod uwagę przy wyznaczaniu tras przewozu towarów. Wybór odpowiedniej drogi pozwala nie tylko na zaoszczędzenie czasu, lecz także pieniędzy na paliwie oraz na opłatach drogowych.

Przy ustalaniu opłat za przejazdy drogowe pod uwagę bierze się poniższe czynniki:

  • liczba przejechanych kilometrów
  • liczba osi samochodu
  • klasa Euro samochodu

Dodatkowo, koszty mogą być kształtowane przez porę dnia, czas przejazdu, a nawet przez ukształtowanie terenu.

Najwyższe koszty związane z przejazdami ponoszą właściciele samochodów dostawczych i ciężarowych, czyli pośrednio firmy transportowe, które zajmują się międzynarodową dostawą towarów do klientów na terenie całej Europy.

Metody rozliczania płatnych odcinków dróg

Dzisiaj za przejazdy drogami stosowane są różne metody opłat. Są wśród nich także takie, które pozwalają na łatwiejsze realizowanie swoich obowiązków przedsiębiorstwom transportowym.

Różne kraje stosują różne metody pobierania opłat drogowych. Wśród nich najczęściej stosowane są poniższe:

  • winiety sprzedawane w formie wydruków elektronicznych
  • naklejki umieszczane na przedniej szybie
  • płatność bezpośrednio przy bramkach
  • myto elektroniczne

Firmy transportowe najczęściej korzystają z ostatniego rozwiązania, czyli z myta elektronicznego. Aktualnie elektroniczny pobór myta wprowadziła duża część krajów europejskich, dlatego też jest to powszechnie spotykana metoda rozliczeń.

Myto elektroniczne

Elektroniczny pobór myta za przejazdy autostradami oraz drogami szybkiego ruchu polega na zastosowaniu specjalnego urządzenia pokładowego, które rozlicza opłaty bezprzewodowo.

Myto elektroniczne w większości krajów Europy jest przeznaczone tylko dla samochodów o masie od 3,5 tony, dlatego też pozostałe pojazdy muszą korzystać z innych metod płatności, na przykład z winiet.

Z myta elektronicznego można korzystać obecnie w poniższych krajach:

  • Polska
  • Niemcy
  • Austria
  • Czechy
  • Słowacja
  • Włochy
  • Francja
  • Hiszpania
  • Portugalia

W powyższych krajach stosuje się ujednolicony system poboru opłat z użyciem urządzeń pokładowych typu OBU. Urządzenia te rejestrują parametry przejazdu, a następnie na podstawie pobranych danych naliczają opłatę dla przedsiębiorcy.

Myto elektroniczne można opłacać metodami określanymi jako pre-paid oraz post-paid. W pierwszym przypadku opłata następuje przed, a w drugim po przejechaniu danego odcinka.

Winiety drogowe

W krajach, które nie korzystają z systemu myta elektronicznego, wykorzystywane są systemy winietowe.

Winiety drogowe oferowane są najczęściej w formie wydruków elektronicznych. Można nabyć je najczęściej w punktach sprzedaży znajdujących się przy przejściach granicznych. Ceny winiet zależne są od kategorii samochodu, jego ciężaru, odcinka drogi.

Systemy winietowe stosowane są w poniższych krajach:

  • Węgry
  • Bułgaria
  • Słowenia
  • Litwa
  • Grecja
  • Rumunia
  • Szwajcaria
  • Wielka Brytania

Dodatkowo, w Danii, Szwecji, Belgii, Holandii oraz w Luksemburgu obowiązuje jedna Eurowinieta, która dotyczy samochodów o masie wyższej niż 12 ton. W tym przypadku przewoźnik zobowiązany jest do zakupienia jednej winiety, co ułatwia przejazdy pomiędzy wyznaczonymi krajami.

Przykładowe stawki opłat drogowych za kilometr

Jak wspomniano wcześniej, każdy kraj posiada inne opłaty drogowe dla samochodów ciężarowych. Dokładne informacje dotyczące kosztów można znaleźć bezpośrednio na stronach internetowych instytucji obsługujących pobór opłat.

Przykładowo, w Niemczech stosowany jest system Toll Collect, w którym stawki za opłaty drogowe zależne są od klasy emisji spalin, kategorii osi i kategorii wagowej dla pojazdów ciężarowych.

Przykładowe stawki opłat drogowych za kilometr obowiązujące od 1 stycznia 2019 roku w systemie Toll Collect:

Samochód z klasą emisji spalin Euro 6:

  • 7,5-11,99 t – 9,3 centa/km
  • 12-18 t – 12,8 centa/km
  • >18 t do 3 osi – 17,3 centa/km
  • >18 t od 4 osi – 18,7 centa/km

Samochód z klasą emisji spalin Euro 5, EEV 1:

  • 7,5-11,99 t – 10,4 centa/km
  • 12-18 t – 13,9 centa/km
  • >18 t do 3 osi – 18,4 centa/km
  • >18 t od 4 osi – 19,8 centa/km

Samochód z klasą emisji spalin Euro 4, Euro 3 + PMK 2:

  • 7,5-11,99 t – 11,4 centa/km
  • 12-18 t – 14,9 centa/km
  • >18 t do 3 osi – 19,4 centa/km
  • >18 t od 4 osi – 20,8 centa/km

Dokładne cenniki opłat drogowych, a także kalkulatory pozwalające na obliczenie kosztów pokonania określonych tras samochodami ciężarowymi można znaleźć online.