Sztorm i utopiony kontener – co zrobić?

Transport nietypowy – maszyny na niskopodwoziówce
Transport nietypowy – maszyny na niskopodwoziówce
18 lutego 2020
Import mocno rozbitych aut a kara do 300 000 PLN
Import mocno rozbitych aut a kara do 300 000 PLN
8 marca 2020
Sztorm i utopiony kontener – co zrobić

Sztorm i utopiony kontener – co zrobić

Transport morski jest obecnie znacznie bezpieczniejszy niż w przeszłości. Nie oznacza to jednak, że statki nie są podatne na niespodziewane czynniki pogodowe, w tym na sztormy, które mogą doprowadzić nawet do zatonięcia tych środków transportowych wraz z ich ładunkami.

Na początku 2019 roku media na całym świecie obiegła wiadomość na temat statku – kontenerowca MSC Zoe, który w wyniku sztormu zagubił znaczną część swojego ładunku. Wśród kontenerów znajdujących się na kontenerowcu znajdowały się między innymi te przeznaczone do największych firm, w tym Ikea, Jysk, Samsung czy LG działających w Polsce. Nieoficjalnie mówiło się nawet o 300 brakujących kontenerach.

Niedługo po wypadku przewoźnik – firma MSC Mediterranean Shipping Company ogłosiła rozpoczęcie poszukiwań kontenerów. Różne rodzaje ładunków, w tym telewizory, żarówki, zabawki znajdowane były między innymi na plażach należących do Wysp Zachodniofryzyjskich.

Co zatem dzieje się wtedy, gdy podczas transportu dojdzie do zatopienia ładunku? Czy odbiorca posiada wówczas jakieś prawa do uzyskania odszkodowania? A może należy liczyć się z takim ryzykiem i wkalkulować je w działalność? Odpowiadamy na te właśnie pytania.

Sztorm – zagrożenie dla transportu morskiego

Sztormy, czyli morskie burze od wieków krzyżują plany żeglarzom oraz kapitanom statków. Niestety, nie można przewidzieć ich ze znacznym wyprzedzeniem, a także nie można im zapobiegać. W związku z tym wpisane są one w charakterystykę transportu morskiego.

Także dzisiaj sztormy są powszechnym problemem dla firm zajmujących się prowadzeniem transportu na morzach. Chociaż współczesne statki posiadają znacznie lepsze zabezpieczenia przed skutkami sztormów, to jednak nie działają one stuprocentowo.

Szacuje się, że kontenerowce transportujące ładunki w kontenerach co roku tracą od ponad 1,5 tysiąca ładunków według szacunków instytucji World Shipping Council (WSC). Ładunki te osiadają na dnie mórz i oceanów, są niesione prądami morskimi, a następnie odnajdywane w różnych zakątkach świata.

Niemalże co roku pojawiają się doniesienia na temat sztormów oraz problemów branży transportu morskiego. Ładunków najczęściej nie można wtedy odzyskać, a nawet jeśli jest to możliwe, nie nadają się one już do ponownego użytku – są zniszczone, zamoczone, wybrakowane.

Co może zrobić w takim przypadku klient zlecający transport morski?

Zatopione ładunki – i co dalej?

Jeśli dochodzi do sztormu oraz do zagubienia ładunków przez statek, który je transportuje, klient zasadniczo może pogodzić się z tym, że nie otrzyma ich już z powrotem. Tylko w wyjątkowych przypadkach udaje się odzyskać nienaruszone kontenery.

W takim przypadku straty ponoszą wszyscy – klient, który zamawiał ładunki, a także sam przewoźnik organizujący transport morski. Ponadto może być to także producent, który wytworzył zagubione towary, a ponadto sprzedawca, który może być zobowiązany do dostarczenia nowego ładunku.

Generalnie, sztorm traktowany jest jako czynnik wyższy, na który nikt nie ma wpływu. Wobec tego przewoźnik odmawia wówczas wypłaty standardowego odszkodowania wynikającego z jego odpowiedzialności cywilnej.

W takim przypadku należy pogodzić się ze stratą środków. Niestety, takie sytuacje zdarzają się w transporcie morskim i zamawiający musi liczyć się wtedy z tym, że jego ładunek może ulec utracie.

Nie oznacza to jednak, że nie można w ogóle zabezpieczyć się przed skutkami sztormów oraz utratą ładunków. W tym przypadku zastosować można dodatkowe ubezpieczenie, które nazywane jest ubezpieczeniem cargo – ubezpieczeniem ładunku.

Co warto wiedzieć na temat tego typu polisy ubezpieczeniowej?

Ubezpieczenie ładunków w transporcie morskim

Ubezpieczenie cargo to specjalny typ polisy ubezpieczeniowej stosowanej w branży transportowej, która dotyczy przewożonych ładunków. Ubezpieczenie to jest w stanie pomóc klientowi, którego kontenery zatonęły podczas sztormu lub też innego wypadku na morzu, przykładowo pożaru.

Takie ubezpieczenie jest dodatkowe i nie wchodzi ono w skład standardowych ubezpieczeń w transporcie morskim. Oferuje je jednak większość spedytorów, dlatego też można zdecydować się na jego dokupienie we własnym zakresie. Jest ono rekomendowane przede wszystkim w przypadku ładunków o większej wartości.

Dzięki ubezpieczeniu cargo można zatem zmniejszyć ryzyko związane ze skutkami nieprzewidzianych zdarzeń na morzu. Wówczas wykupujący polisę klient może otrzymać stosowne odszkodowanie, które pomoże mu w zminimalizowaniu ryzyka.

Stawka ubezpieczenia cargo jest kalkulowana indywidualnie na podstawie przewożonego ładunku, w tym jego:

  • typu
  • ilości
  • wartości
  • trasy transportu

Warto zaznaczyć, że wyższe ubezpieczenie dotyczyć może także transportu do krajów określanych jako kraje wyższego ryzyka ze względów politycznych.

Warto zatem pamiętać o tym, że jeśli ładunek przewożony drogą morską nie będzie dodatkowo ubezpieczony, w takim przypadku w przypadku sztormu i jego zagubienia mienia nie będzie można otrzymać odszkodowania. Jeśli jednak zdecydujemy się na wykupienie polisy, która włącza takie ryzyko, wówczas środki mogą zostać wypłacone.