Import mocno rozbitych aut a kara do 300 000 PLN

Sztorm i utopiony kontener – co zrobić
Sztorm i utopiony kontener – co zrobić?
28 lutego 2020
Za co ITD może ukarać kierowcę
Za co ITD może ukarać kierowcę?
18 marca 2020
Import mocno rozbitych aut a kara do 300 000 PLN

Import mocno rozbitych aut a kara do 300 000 PLN

Sprowadzanie samochodów do Polski jest stale bardzo popularne. Szacuje się, że do naszego kraju co roku importuje się nawet kilkaset tysięcy różnych pojazdów z pozostałych krajów. Warto jednak pamiętać o tym, że dowóz używanych aut do naszego kraju może być ryzykowny. Importerzy mogą narazić się na karę nawet do 300 000 złotych! Kiedy jest ona naliczana?

Zdecydowana większość Polaków decyduje się na zakupienie samochodu używanego. Auta z drugiej ręki są przede wszystkim tańsze niż te nowe, co jest głównym czynnikiem decydującym o powodzeniu takiej opcji. Podczas gdy nowy model prosto z salonu to koszt kilkudziesięciu tysięcy złotych, ten używany, mający około 5 lat, można kupić niekiedy nawet o połowę taniej.

Samochody używane znajdujące się na polskim rynku pochodzą dzisiaj nie tylko z rodzimego obrotu. Wiele z nich to pojazdy sprowadzone do naszego kraju z innych państw, w tym głównie z krajów Zachodniej Europy – Niemiec, Holandii, Belgii, Francji. Coraz większym powodzeniem cieszy się także import samochodów z USA.

Warto jednak pamiętać, że sprowadzanie pojazdów nie może odbywać się samowolnie. Konieczne jest spełnienie odpowiednich wymogów wynikających z przepisów prawa.

Sprowadzanie samochodów do Polski – zysk czy ryzyko?

Aktualnie na polskim rynku działa bardzo wiele firm zajmujących się sprowadzaniem używanych samochodów do Polski. Wiele z nich zarabia na tym spore sumy. Należy jednak pamiętać o tym, że import aut jest ryzykowny.

Dla uzyskania optymalnych zysków kluczowe jest przede wszystkim dobranie właściwych pojazdów, które mogłyby cieszyć się zainteresowaniem klientów. Często wybór pada na samochody popularnych marek, a także na pojazdy nieco uszkodzone, które po wykonaniu niezbędnych napraw zyskują na wartości.

Nie oznacza to jednak, że nawet fachowym firmom udaje się każda transakcja. Zdarza się, że zakupione i sprowadzone do Polski samochody są mocno podniszczone i nie cieszą się zainteresowaniem klientów.

Wśród najpopularniejszych marek samochodów sprowadzanych do Polski znajdują się:

  • BMW
  • Audi
  • Mercedes
  • Volkswagen
  • Honda

Oczywiście, pojazdy do Polski można sprowadzać również we własnym zakresie. Na takie posunięcie decyduje się wiele osób, które chciałyby kupić auto w niższej cenie. Co prawda w tym przypadku pojawiają się dodatkowe obowiązki, lecz jednak jest to tańsza opcja niż kupno pojazdu od pośrednika.

Niezależnie od tego, czy samochód sprowadzany jest przez firmę, czy też przez osobę prywatną, konieczne jest wzięcie pod uwagę ryzyka związanego z naliczeniem wysokiej, wynoszącej nawet 300 000 złotych kary. Kiedy jest ona stosowana?

Kara 300 000 złotych za sprowadzenie samochodu – odpadu

Bardzo wysoka kara jest naliczana przy próbie sprowadzenia do Polski samochodów, które zostają zakwalifikowane jako odpady. Wówczas kara ta nakładana jest przez Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska na odbiorcę pojazdu.

Minimalny wymiar kary to 50 000 złotych, natomiast maksymalnie może ona wynosić nawet do 300 000 złotych. Może zatem okazać się, że kara będzie wielokrotnie przewyższała wartość samego samochodu.

Takie kary są wynikiem przepisów dotyczących transgranicznego przemieszczania odpadów. Gdy zatem samochód jest mocno uszkodzony, jest zakwalifikowany jako pojazd bez możliwości braku ponownej rejestracji ze względu na swój stan techniczny, istnieje ryzyko naliczenia takiej kary. Jest to głównie powiązane z faktem, żeby do Polski nie sprowadzać odpadów.

Samochody tego typu można rozpoznać między innymi po oznaczeniach:

  • niezdolny do dalszej rejestracji
  • przeznaczony do pozyskania części zamiennych, rozbiórki
  • u kresu żywotności

Są one również oznaczane jako kod 04, czyli jako zużyte pojazdy wycofane z eksploatacji według europejskiego Rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 i regulacji polskiej znajdującej się w rozporządzeniu Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 Grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów.

Dodatkowo, karę może otrzymać nie tylko odbiorca ładunku, ale również transportujący odpady. Wówczas Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska może naliczyć karę pieniężną w wysokości od 20 000 złotych do 60 000 złotych na firmę, która przewozi samochód będący odpadem. Dotyczy to także sytuacji, gdy przewóz ten byłby nieumyślny.

Wobec tego ukarani mogą być wszyscy uczestnicy procesu importu pojazdu – zarówno sam zamawiający, który chce sprowadzić pojazd – złom do kraju, jak również firma transportowa, która zgadza się na jego przewiezienie.

Jak wyeliminować ryzyko nałożenia wysokiej kary za import samochodów?

Zdecydowanie najprostszym sposobem, aby wyeliminować ryzyko nałożenia wysokiej kary za import rozbitych samochodów jest unikanie tego typu pojazdów. Często pojawia się chęć ich sprowadzenia i naprawy na miejscu, aby potem odsprzedać je z zyskiem. W takim przypadku prawo ma temu zapobiegać.

Podsumowując, przy sprowadzeniu samochodów do Polski należy pamiętać o tym, by dokładnie sprawdzać stan pojazdu nie tylko wizualnie, lecz także spojrzeć do dokumentów. Importowanie wraków nienadających się do użytku może zakończyć się wysoką karą!