Ekologiczna wizja transportu, czyli ciężarówki na gaz

Dostawa towaru dronem
Latający dostawca, czyli jak korzystać z dronów w logistyce
21 lipca 2020

Ekologiczna wizja transportu, czyli ciężarówki na gaz

Ciężarówka na gaz

Ciężarówka na gaz

Branża transportowa musi sprostać coraz wyższym standardom unijnej polityki ekologicznej. W Niemczech pojazdy zasilane gazem LNG są zwolnione w Niemczech z opłat drogowych.

Poza tym przy ich zakupie można otrzymać dotację w wysokości 12 tys. euro. W jakim kierunku rozwinie się ten trend i czy kierowcy ciężarówek będą w przyszłości, zamiast oleju napędowego tankować gaz?

Pojazdy ciężarowe o dużej ładowności i wysokiej eksploatacji na dalekich trasach najczęściej mają wysokoprężne silniki diesla. Są one jednak źródłem wysokiej emisji substancji zanieczyszczających powietrze, nawet mimo spełniania przez nich norm klasy EURO.

Producenci z branży motoryzacyjnej pracują więc nad rozwiązaniami, które pogodzą niższą emisję spalin z wymogami technicznymi aut. Wielu ekspertów uważa, że szansą na ekologiczne i wydajne paliwo będzie w przyszłości skroplony gaz ziemny LNG.

LNG dla ciężarówek i statków

Testy samochodów ciężarowych zasilanych gazem LNG w warunkach rzeczywistych przeprowadziła firma Dachser. Wyniki uzyskane w Niemczech są obiecujące. Potwierdzają, że LNG może zastąpić olej napędowy w autach realizujących długodystansowe dostawy.

Dachser na potrzeby eksperymentu zbudował mobilną stację do tankowania skroplonym gazem ziemnym i testowany pojazd przejechał z powodzeniem ponad pięć tysięcy kilometrów. Ciężarówki zasilane LNG oferuje też SCANIA. Na polski rynek trafiły m.in. ciągniki Scania R410 do transportu dalekobieżnego napędzane ciekłym gazem ziemnym.

Zostały wyposażone w retarder, skrzynię biegów Scania Opticruise oraz aktywny tempomat.

Gazem LNG coraz częściej zasilane są również nowoczesne statki opuszczające stocznie. W ubiegłym roku w polskich portach w Gdyni i Gdańsku po raz pierwszy udało się napełnienie statków tym ekologicznym paliwem.

Do tej operacji porty przygotowywały się bardzo długo, ale dzięki temu mogą rywalizować z niemieckimi konkurentami. Spełniły też znacznie wcześniej unijną dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, która nakłada na nich obowiązek wprowadzenia takich usług do końca 2025 roku.

Samochód na gaz – dlaczego warto?

Pozytywna wartość gazu skroplonego jako paliwa wynika przede wszystkim z troski o środowisko. Dzięki tej technologii znacznie spada poziom emisji zanieczyszczeń powietrza. W porównaniu z dieslem do atmosfery trafia o 20 proc. mniej dwutlenku węgla, 70 proc. tlenków azotu i aż o 95 proc. cząstek sadzy. Silniki pracują też znacznie ciszej.

Dla użytkowników ważne są jednak nie tylko korzyści ekologiczne, ale także ekonomiczne. Pojazdy zasilane gazem LNG są zwolnione w Niemczech z opłat drogowych.

Poza tym przy ich zakupie można otrzymać dotację w wysokości 12 tys. euro. Jednak to nie tylko zachęty w postaci ulgi w opłatach skłaniają użytkowników do zakupu aut z niską emisją spalin. W Niemczech rośnie liczba miast, które wprowadzają zakaz wjazdu pojazdów z silnikiem diesla. Toczy się nawet dyskusja, by podobne restrykcje objęły także autostrady.

Zwolennicy gazu skroplonego przekonują też, że pojazdy są tańsze w eksploatacji od zasilanych tradycyjnych paliwem dzięki niższemu spalaniu i mniejszej awaryjności. W Polsce obniżona jest też do zera akcyza na LNG do napędu pojazdów.

Od ubiegłego roku można też ubiegać się o dotację na zakup auta zasilanego alternatywnym paliwem z krajowego Funduszu Transportu Niskoemisyjnego. Jednak poważną przeszkodą w rozwoju aut zasilanych paliwami gazowymi jest słabo rozwinięta infrastruktura do ich tankowania.

Wyzwanie 2025, czyli bez paliwa nie pojedziesz

W ramach realizacji przez Polskę dyrektywy dotyczącej rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych do 2025 roku ma powstać czternaście dostępnych stacji do tankowania LNG wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

Obecnie funkcjonują tylko cztery. W Europie takich stacji jak podaje organizacja NGVA (The Natural & bio Gas Vehicle Association Europe) jest 295. Najwięcej znajduje się we Włoszech (71), Hiszpanii (53) oraz Francji (38). W Niemczech funkcjonuje takich stacji 24, ale w wielu krajach jak np. Bułgaria, Dania, Litwa, Irlandia nie ma żadnej.

Z tego powodu wykorzystania ciężarówek na gaz na powszechną skalę jest obecnie niemożliwe. Jednak kolejne rządy państw europejskich zapowiadają nowe inwestycje w tym obszarze. Sytuacja więc na pewno zmieni się na korzyść aut z paliwem gazowym. O nowych regulacjach z pewnością przeczytacie na naszym blogu!