Słownik Incoterms
Słownik Incoterms
18 września 2019
Czym jest firma transportowa a czym operator logistyczny
Czym jest firma transportowa, a czym operator logistyczny?
8 października 2019
Brak kierowców prognoza 2020

Brak kierowców prognoza 2020

Czy w 2020 roku w firmach transportowych zacznie brakować kierowców? To coraz częściej powtarzana prognoza. Według szacunków, niedobór zawodowych kierowców może wynieść nawet 200 tysięcy osób do 2022 roku!

Chociaż zawód kierowcy samochodu ciężarowego, dostawczego jest bardzo dobrze płatny, ponieważ pensje wynoszą tu średnio około 6-7 tysięcy złotych, to firmy transportowe coraz częściej mają problemy z rekrutowaniem nowych pracowników.

Co jest główną przyczyną braku kierowców na polskim rynku? W jaki sposób firmy starają się rozwiązać ten problem? Zapraszamy do lektury!

Polska wśród liderów w branży transportowej

W ciągu ostatniej dekady można było zaobserwować znaczny wzrost dynamiki w sektorze transportowym w Polsce, a także na rynkach europejskich. Wejście naszego kraju do Unii Europejskiej pozwoliło wielu firmom na intensywny rozwój nie tylko na rodzimym rynku, lecz również w obsłudze klientów zagranicznych.

Wprawdzie ostatnie zmiany administracyjno-prawne na rynkach Europy nieco zastopowały polskie przedsiębiorstwa transportowe, to jednak nadal pozostajemy jednym z liderów w transporcie drogowym na terenie Unii Europejskiej oraz innych krajów kontynentu.

Eksperci prognozują również dalsze wzrosty na przestrzeni kolejnych lat, które będą związane przede wszystkim ze:

  • wzrostem przewozów w kraju
  • zwiększonym importem i eksportem
  • rozwojem nowych technologii w transporcie

Coraz częściej mówi się również o autonomizacji pojazdów, czyli o wprowadzeniu nowoczesnych rozwiązań polegających na samodzielnej jeździe samochodów ciężarowych – bez udziału kierowców.

Z drugiej jednak strony zauważalnym problemem w branży transportowej jest niedobór kierowców. Firmy mają trudności z pozyskaniem nowych pracowników, co jednocześnie wpływa na zaburzenie łańcucha dostaw, wydłużenie przewozów oraz powoduje wzrost kosztów obsługi.

Brak nawet 200 tysięcy kierowców do 2022 roku

Raport „Transport przyszłości. Raport o perspektywach rozwoju transportu drogowego w latach 2020-2030”, który został opracowany przez z firmę doradczą PwC oraz Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” wskazuje, że w 2022 roku na rynku pracy może pojawić się niedobór nawet 200 tysięcy zawodowych kierowców.

Jak twierdzą eksperci, taka sytuacja jest przede wszystkim konsekwencją intensywnego rozwoju polskich firm transportowych, które stale zwiększają swoje zapotrzebowanie na wykwalifikowanych kierowców do obsługi przewozów krajowych oraz międzynarodowych.

W rezultacie polskie firmy mogą być tutaj ofiarami własnego sukcesu. Dzięki temu, że przejęły dużą część rynku transportowego w Europie, mogły nadal inwestować w nowy tabor oraz zatrudniać nowych pracowników. Duża konkurencyjność oraz rosnące zapotrzebowanie na pracowników doprowadziły w końcu do braków, które mogą stać się powodem spowolnienia działalności w następnych latach.

Polscy kierowcy coraz częściej pracują u zagranicznych firm

Dodatkowo, kierowcy z Polski coraz częściej decydują się na pracę u zagranicznych firm. Jest to przede wszystkim kwestia większych zarobków, ponieważ firmy transportowe działające w innych krajach Europy Zachodniej, w tym między innymi w Niemczech, Francji, Holandii mogą zapewnić swoim pracownikom lepsze wypłaty niż firmy polskie.

Dodatkowo, w zagranicznych firmach panuje inna kultura pracy, która powoduje, że kierowcy wolą zdecydować się na przeprowadzkę niż nadal pracować w Polsce na często gorszych warunkach.

Polskie firmy transportowe coraz częściej zatrudniają obcokrajowców

Polskie firmy transportowe próbują ratować się przede wszystkim zwiększonym zatrudnieniem pracowników spoza Unii Europejskiej. Warto wskazać tutaj przede wszystkim na kierowców z Ukrainy. Statystyki wskazują, że stanowią oni nawet około 3/4 kadry kierowców spoza Unii.

Przedsiębiorcy rozważają również zatrudnianie pracowników z innych krajów, w tym między innymi z Azji Środkowej, Wschodniej oraz Południowej. Dla tych kierowców warunki zatrudnienia w Polsce są znacznie lepsze niż w ich krajach rodzimych, co powoduje, że decydują się oni na pracę w naszym kraju coraz częściej.

Autonomizacja pojazdów szansą dla firm transportowych

W kontekście niedoborów kierowców zawodowych warto także wspomnieć o autonomizacji pojazdów, czyli o ruchu autonomicznym. To właśnie on ma być szansą dla firm transportowych, które borykają się z brakami kadrowymi oraz tych, które pragną obniżyć koszty swojej działalności poprzez zmniejszenie kosztów pracy.

Pojazdy autonomiczne mają poruszać się bez kierowców na wyznaczonych trasach. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych rozwiązań technologicznych, w tym specjalnych kamer, a także sztucznej inteligencji mają umożliwić dowozy ładunków bez udziału kierowcy.

Chociaż pierwsze testy związane z korzystaniem z pojazdów autonomicznych wypadły pozytywnie, to jednak technologia ta nadal wymaga dopracowania, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo jazdy.

Podsumowując, odczuwane już teraz braki w kadrach w branży transportowej mogą się nadal pogłębiać. To czas, aby działać, ponieważ w przyszłości problemy z zatrudnieniem kierowców zawodowych będą jeszcze większe.